صفحه زرد

اخبار جدید

صفحه زرد

اخبار جدید

رکورد بی‌نظمی در صحن علنی

 

گروه سیاسی – جلسه صحن علنی دیروز مجلس با 40 دقیقه تاخیر آغاز شد و 80 دقیقه هم زودتر به پایان رسید. بی‌شک این جلسه از بی‌نظم‌ترین جلسات صحن علنی مجلس در طول عمر مجلس هفتم بوده است.

عدم حد نصاب مجلس علت این بی‌نظمی‌ها بود. جلسه دیروز ساعت 45/8 با حضور 195 نماینده شروع به کار کرد اما در طول قرائت نطق‌های پیش از دستور به تدریج از شمار نمایندگان حاضر در جلسه کاسته شد تا اینکه رئیس مجلس از تریبون علنی خطاب به نمایندگان اعلام کرد: کسی اجازه ندارد جلسه را ترک کند، چون می‌خواهیم وارد دستور شویم و برای رای‌گیری به حضور نمایندگان احتیاج داریم. غلامعلی حدادعادل ادامه داد: اسامی بلند بالایی ازکسانی که بدون مرخصی و کسب اجازه از هیات رئیسه در جلسات حضور نیافته و یا جلسه را ترک کرده‌اند، تهیه شده است که قرائت خواهد شد. به گفته وی قرار بود اسامی متاخرین و نمایندگانی که دیروز جلسه علنی را ترک کردند نیز به این لیست اضافه و سپس قرائت شود اما پایان زودهنگام جلسه دیروز فرصت قرائت این فهرست را نداد.سیر خروج نمایندگان از صحن علنی تا بدانجا ادامه یافت که درطول جلسه سه ساعته دیروز مجلس، چندین بار جلسه از حد نصاب افتاد و کارکنان مجلس چندین بار از بلندگوهای راهروها، نمایندگان را به حضور در جلسه فراخواندند. حدادعادل هم در واکنش به این اوضاع گفت: «من نمی‌دانم چه سری است که همه می‌خواهند به مجلس بیایند اما وقتی می‌آیند، مدام می‌خواهند بروند بیرون!» جلسه دیروز که تنها 15 – 10 دقیقه از حد نصاب لازم (حضور 195 نماینده) برخوردار بود بالاخره در ساعت 50/10 و با اعلام محمدرضا باهنر تعطیل شد. گفتنی است در کل جلسه دیروز تنها یک ماده از لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بررسی و تصویب شد.
اعلام برائت رئیس مجلس از یک شایعه
صبح دیروز حدادعادل مشغول قرائت تذکرات کتبی نمایندگان بود که نسبت به یکی از آنها واکنش نشان داد و به بیان توضیحاتی پرداخت.تذکر مذکور، تذکر جمعی 5 نماینده شیراز و یک نماینده تهران (ذوالانوار، روزی‌طلب، ربانی، محمد صادقی، دوگانی و کوچک‌زاده) بود که از وزیر دادگستری خواستار رسیدگی به وضعیت برج‌های دوقلو شیراز و رفع نارضایتی مردم به ویژه دانشجویان و حل غائله ایجاد شده در این موضوع شده بودند.
رئیس مجلس بلافاصله پس از قرائت این تذکر گفت: بنده هم از فرصت استفاده می‌کنم و می‌گویم که انتصاب این برج‌ها به شخص بنده صحت ندارد. وی با بیان اینکه برخی از جمله برخی سایت‌های ضد انقلاب گفته‌اند که حدادعادل صاحب این برج‌ها در شیراز است، افزود: بنده هیچ ارتباطی با این موضوع نداشته و هیچ فعالیت ساختمانی‌ای هم در شیراز ندارم، چه رسد به آنکه بخواهم برج‌های 60 طبقه احداث کنم.
گفتنی است این برج‌های دوقلوی 60 طبقه در حال ساخت در خیابان قصردشت شیراز است که از نظر شهردار شیراز، مشکلات عدیده‌ای از جمله ارتفاع زیاد و احداث در محیط نامناسب دارد و منجر به آسیب‌های شهری به ویژه تشدید معضل ترافیک و عبور و مرور مردم خواهد شد.
مجلس پرسشگر، دولت پاسخگو
صبح دیروز نورالدین پیرموذن نماینده اردبیل نسبت به عدم پاسخگویی وزیر امور خارجه به سوال وی تذکر داد. او با بیان اینکه تنها در گرو وجود مجلسی پرسشگر و دولتی پاسخگو است که روند امور حکومت‌داری به درستی به پیش می‌رود، یادآور شد که سوال تنها اهرم نظارتی نمایندگان است و چنانچه نظارت نمایندگان به درستی ایفا شود، شاهد بسیاری از مشکلات نخواهیم بود.
پیرموذن با اشاره به اینکه یک ماه پیش در خصوص دستاورد سفر پوتین به تهران از وزیر امور خارجه سوال کرده است، ادامه داد: تاکنون آقای متکی نه تنها در فرصت قانونی 10 روزه برای پاسخ به این سوال به کمیسیون امنیت ملی مراجعه نکرده‌اند بلکه هیچ دلیلی هم برای تاخیر حضور خود ارائه نداده‌اند.
اگرچه حدادعادل از نمایندگان خواسته بود تا به جای تذکر شفاهی، موضوع عدم بررسی سوالاتشان در کمیسیون‌ها را از طریق یادداشتی به هیات رئیسه پیگیری کنند، اما در واکنش به این تذکر گفت، از کمیسیون امنیت ملی می‌خواهم تلاش کنند تا آقای متکی در فواصل فرصت‌هایی که در داخل کشور هستند، برای جواب به این سوال به کمیسیون بیایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد